Vedtægter
Vedtægter for Favrholm Idræt & Kultur
1. Foreningens navn
- Favrholm Idræt & Kultur
2. Foreningens hjemsted
- Hillerød
3. Foreningens formål
Foreningens formål. Favrholm Idræt & Kultur er en attraktiv idræts- og fritidslivsforening med fokus på kvalitet og alsidighed, så flest mulige borgere i alle aldre i Hillerød bliver medlemmer og tager aktivt del i at skabe et forpligtende fællesskab. Foreningen skal endvidere engagere sig i lokalområdet samt medvirke til at være en del af løsningen på samtidens store udfordringer i samarbejde med lokale, nationale og globale aktører. Foreningen er flerstrenget med forskellige afdelinger, der fokuserer på idræt, naturformidling og kulturaktiviteter. Hver afdeling arbejder selvstændigt med egen bestyrelse, generalforsamling og regnskab under Favrholm IKs overordnede rammer og mål, og samarbejder for at fremme et bredt og inkluderende foreningsliv i Hillerød kommune.
4. Medlemskab
Alle, der går ind for foreningens formål, kan blive medlem. Man er medlem af foreningen, når medlemskabet er registreret.
Medlemskab af foreningen forudsætter betaling af kontingent. Beløbet fastsættes af generalforsamlingen.
Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, der arbejder imod foreningen. Det ekskluderede medlem kan skriftligt forlange, at eksklusionen bliver prøvet på førstkommende generalforsamling.
5. Generalforsamlingen
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
Generalforsamlingen indkaldes via e-mail til alle medlemmer og/eller opslag på foreningens hjemmeside/Facebook-side med mindst en måneds varsel. Indkaldelsen skal indeholde en foreløbig dagsorden samt foreningens reviderede regnskab. Generalforsamlingen afholdes inden udgangen af marts.
Forslag til dagsordenen sendes til bestyrelsen senest 14 dage før og medlemmerne skal have kendskab til den endelige dagsorden senest 8 dage før.
Stemmeret i foreningen: Alle medlemmer, der er fyldt 15 år har stemmeret. Forældre til børn under 15 år har en stemme pr. barn – dog har intet medlem mere end én stemme
Alle, der er fyldt 15 år, kan vælges til bestyrelsen – dog skal formand og kasserer være fyldt 18 år
Alle afgørelser vedtages med simpelt flertal – dog skal vedtægtsændringer besluttes med 2/3 flertal. Alle afstemninger afgøres ved håndsoprækning. Dog skal der være skriftlig afstemning, hvis dirigenten bestemmer det eller 3 medlemmer på generalforsamlingen ønsker det samt ved alle kampvalg.
Generalforsamlingens dagsorden
- Valg af dirigent og stemmetællere
- Bestyrelsens beretning
- Fremlæggelse af regnskab til godkendelse
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag
- Fremlæggelse af handlingsplan og budget
- Valg af bestyrelse og suppleant
- Valg af revisor
Bestyrelsen har ansvaret for, at der tages referat af mødet.
Bestyrelsen kan beslutte, at generalforsamlingen helt eller delvist afvikles digitalt, hvis forhold gør det umuligt at afvikle generalforsamlingen som et fysisk møde.
6. Ekstraordinær generalforsamling
Et flertal i bestyrelsen kan indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, og bestyrelsen skal indkalde til en ekstraordinær generalforsamling når mindst 20% af medlemmerne ønsker det.
Indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling skal ske senest 14 dage efter modtagelsen af begæringen. Med indkaldelsen sendes den endelige dagsorden. Varsling som ved den ordinære generalforsamling.
7. Bestyrelsen
Bestyrelsen: Bestyrelsen står for den daglige ledelse af foreningen mellem de årlige generalforsamlinger. Bestyrelsen består af 3 medlemmer, der efter generalforsamlingen fordeler posterne mellem sig, med minimum en formand og en kasserer. Derudover er formændene for hver afdeling fødte medlemmer af hovedbestyrelsen. Dette sikrer, at alle afdelinger er repræsenteret og kan bidrage til beslutningsprocesserne. Bestyrelsen vælges for 2 år og kan genvælges. Der vælges hvert år en suppleant til bestyrelsen. Hvis et bestyrelsesmedlem forlader bestyrelsen i valgperioden, indtræder suppleanten i stedet, og bestyrelsen fordeler posterne mellem sig på ny. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede. Bestyrelsen udarbejder et aftalepapir for dets interne samarbejde og kan nedsætte arbejdsgrupper efter behov.
8. Regnskab/økonomi
Regnskabsåret er kalenderåret (regnskabsperioden er 1/1-31/12)
Regnskabet føres af kassereren og skal indeholde oversigt over indtægter og udgifter samt en status. Bestyrelsen er ansvarlig for at udarbejde regnskabet.
Regnskabet forelægges bestyrelsen løbende samt tilses og revideres af den af generalforsamlingen valgte revisor.
9. Dispositionsret
Det er formanden eller kassereren i forening med et andet bestyrelsesmedlem, der har ret til at indgå aftaler på foreningens vegne. Ved køb eller salg af fast ejendom skal hele bestyrelsen underskrive aftalen. Bestyrelsen kan give et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af foreningen.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.
10. Vedtægtsændringer
- 10 Ændringer af vedtægterne kan vedtages på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, når forslaget er indsendt til tiden og mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for forslaget.
11 Opløsning af foreningen
Foreningen kan opløses på en ekstraordinær generalforsamling, hvor mindst halvdelen af foreningens medlemmer er til stede. Der kræves mindst 3/4 af de afgivne stemmer for at forslaget kan vedtages. Hvis det nødvendige flertal på 3/4 for en opløsning opnås, men med under halvdelen af medlemmerne til stede, indkaldes til endnu en ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning om foreningens opløsning kan vedtages med 3/4 af de afgivne stemmer uanset antallet af fremmødte.
I tilfælde af opløsning gives foreningens formue til almennyttige formål, som besluttes på den opløsende generalforsamling
Vedtaget på den stiftende generalforsamling den 14. april 2024.